Пропускане към основното съдържание

Мотивация





Мотивацията е невидимата сила, която контролира и предизвиква всички действия на хората. Мотивацията включва организираност, дисциплинираност и целенасоченост на поведението за постигане на определен резултат. И въпреки че резултатите могат да бъдат безбройни, материални или нематериални то винаги целта трябва да носи ценност в съзнанието на дадения човек, за да е мотивиран той да я преследва. В науки като психологията – мотивацията се свързва с начало, посока и постоянство в поведението, готовност и желание да бъде направено нещо, да се „извърви даден път”, за да се стигне до някъде и да се постигне нещо. Мотивацията е състояние, което може да бъде временно или постоянно и зад него могат да стоят както инстинктите на човека, така и по-висши развити – желания и стремежи.

Има два вида мотивация – вътрешна и външна. Вътрешната мотивация поражда стремеж към постигане на дадена цел заради превес на вътрешното удовлетворение, което това ще донесе. Например да защитиш дете от побой, да помогнеш на приятел в беда. Външната мотивация се гради на преследване на външни резултати – да спечелиш пари, да си купиш по-голяма къща и др.




Мотивацията е комплексна и много сложна за изучаване тема. Най-често тя се проявява в резултат на комплекс от генетични заложби, емоции, наблюдения и социално програмиране у даден човек.

I. Мотивация на служителите на работното място.
Вече дадохме няколко добри съвета по темата тук:
Мотивация на служители по време на криза

Ето и още няколко добри идеи реализирането, на които ще повиши мотивацията на служителите с минимални разходи и усилия от страна на ръководството в компанията.

1. Вярвайте на хората си.
Отнасяйте се със служителите, които работят с Вас като с приятели, на които имате пълно доверие. Не поставяйте такива условия, че преките им ръководители да се превръщат в „пъдари”. Повечето хора ще гледат да оправдаят даденото на заем доверие и ще са благодарни за него. Разбира се винаги ще има недобросъвестни служители, които ще се опитват да извлекат изгода от тази ситуация, но по-добре да се разделите навреме с тях, отколкото да поставяте всички в „казармен строй и порядки”.

2. Правете дългосрочни планове, които касаят бъдещето на всички служители.
Точно за този случай има много хубава поговорка „Надеждата крепи човека”. И надеждата наистина е основа на мотивацията. Направете дългосрочен план заедно със служителите. Нека всеки знае, че след една година в компанията нещата ще са още по-добре. Например ще се продава повече, ще има по-високи бонуси, ще има израстване в кариерата за заслужилите, ще има повече привилегии или др. Няма човек, който да бъде мотивиран, когато погледне отминала година в дадена компания и забележи нулев прогрес и за себе си и за компанията.

3. Концентрирайте се върху добре свършената работа!
Когато правите оценка на хората си се концентрирайте върху техните успехи, а не неуспехите. Няма нищо по-демотивиращо за един служител от това постоянно да му се натякват и намират грешки, а да не се обръща внимание на успехите и резултатите му. Да, той може да е изпуснал няколко продажби, да е объркал няколко проекта или да е допуснал други грешки и т.н., но вместо например цяла оперативка да се отделя време за „мъмрене” може бегло да се споменат тези неща, които трябва да се коригират и след това да се похвали служителят за останалата успешно свършена работа.

4. Уважавайте труда на другите.
Най-силна мотивация служителите ще имат, когато виждат уважение и признание за свършената работа и за положения труд. Обратно – бързо ще убиете всяка мотивация в служителите, ако показвате, че „не давате и пет пари” за това, което те са направили и изработили.

5. Показвайте грижа за служителя.
Да, той не е част от семейството Ви, но показвайки дори минимална грижа към всеки служител и неговите проблеми Вие създавате приятели. А един приятел ще дава всичко от себе си за компанията и в добри, и в лоши времена. Не напразно в японските компании се налага схемата на колектив – като едно голямо семейство. В резултат мотивацията и ефективността там е изключително висока.

6. Радвайте се на резултатите и ги изтъквайте често.
Например: Имате 2% ръст в продажбите? За някой това може да е нищо, но не и за добрия мениджър. Вместо да „овиквате” хората си защо ръстът не е 20%, ги похвалете за отличното представяне и пожелайте след месец ръстът да е 5%.

7. Изключете от речника си всякакви демотивационни фрази и изрази от типа на:
„Всеки човек е заменим”, „Всички Вие сте заменими”, „Пълно е с хора на пазара на труда”, „Знаете ли колко ми струвате Вие”, „Компанията не върви заради Вас”, „Много сте мързеливи”, „Еди кой си си тръгна и скоро май и Вие останалите ще го последвате”, „Каквото и да правите – резултатът е все един и същ”, „Нямате нужния капацитет за това”, „Аз съм шефът и ще правите това, което кажа аз” и др. Няма по-добър и бърз начин от горепосочените реплики за демотивиране на служителите в една компания.

II. Мотивация при обучения.
Мотивацията на ученици, студенти и изобщо на всички хора, които учат нещо е сложна тема, но ето няколко насоки за повишаване нивата на мотивация на тези хора:

1. Обучаваният трябва да осъзнава полезността /за него/ от обучението и от овладяването на знанията и уменията. Така той ще има мотивация да продължава и завърши обучението.

2. Обучаваният трябва да е в състояние да овладява знанията и уменията постепенно. Ако много бързо обучаваният стигне до нещо много трудно той бързо може да загуби мотивация и да прецени, че „това не е за него” или „ че не си струва да се полагат толкова много труд и усилия”.



3. Обучаваният трябва да харесва преподавателя. Това се постига с добро отношение и по-малко забележки – особено в началото. Обучаваният винаги асоциира самото обучение с учителя си. Ако има негативно отношение към учителя то и мотивацията към процеса на самото обучение ще е нулева или дори отрицателна /негативно отношение/.

4. Обучаваният трябва да вижда и усеща прогрес и това да го подтиква да продължава с обучението, за да постига още по-сериозни резултати. Стъпка по стъпка трябва да се обръща внимание на всеки малък резултат по пътя на овладяване на всички знания и умения. Така мотивацията се поддържа до край.

Коментари

Популярни публикации от този блог

Chinese Settle into French Vineyards. But Château Imperial Rabbit?

By ADAM NOSSITER from NYT World https://nyti.ms/2G3N3Bu via IFTTT

‘The Wedding Guest’ Review: On the Run in India

By BEN KENIGSBERG from NYT Movies https://ift.tt/2Tp4DHy via IFTTT

‘Aladdin’ Trailer: Will Smith Finally Loses the Blue Face

By BRUCE FRETTS from NYT Movies https://ift.tt/2EZmcVl via IFTTT