Пропускане към основното съдържание

Японски мениджмънт и начин на мислене – Акио Морита

акио морита, мъдрост, мотивация, начин на мислене, мениджмънт, формула за успех, мотивиране, служители, Япония, бизнес, фирми, сполука, Сони, щастие
Няма скрита съставка или тайна формула за успеха на най-добрите фирми в Япония. Нито една теория, план или държавна политика не могат да направят бизнеса успешен — успехът зависи от самите хора и от всички служители във фирмата. Най-важната задача пред всеки японски ръководител е да създаде отлични, здрави отношения с подчинените си, да осигури семейна и приятелска атмосфера в предприятието, да утвърди чувството, че работниците и ръководителите споделят еднаква съдба – и са заедно и в хубави и в тежки моменти. Най-големият успех е постигнат от тези японски фирми, които са успели да развият това чувство на еднаква съпричастност у всички – било то работници, мениджъри или акционери във фирмата.”
Това е част от речта и записките на Акио Морита, единият от двамата основатели на „Сони”. Той е един от най-великите, мъдри и успешни японски мениджъри, наред с Еиджи Тойота и Сиокито Хонда.
Ето и няколко цитата от неговата книга „Произведено в Япония”, които се отнасят за отношение към и мотивиране на служителите и изобщо хората работещи в даден бизнес:
“Аз винаги намирам време да се срещам всяка година с новоприетите млади специалисти в нашата фирма. В Япония учебната година завършва през март и предприятията и фирмите набират новите си попълнения по време на последния семестър от следването. Така всеки студент знае къде ще постъпи на работа още преди да е завършил и се подготвя за бъдещето си. Младите специалисти постъпват на работа през месец април. Аз винаги ги събирам в управлението на корпорацията „Сони” в Токио. Там провеждаме церемония по приемането и насочването им в различните отдели на фирмата. Когато за пореден път се изправих пред тези 700 млади и ентусиазирани лица тази година аз изнесох традиционната си лекция, както правя ежегодно от 40 години насам и им казах всичко, което според мене има значение за фирмата и за тях самите.


Новопостъпилите за пръв път се сблъскват с точно и конкретно описание на онова, което ги очаква в света на бизнеса и тяхната кариера. При последната среща формулирах мисълта и думите си по следния начин: “Ние не сме Ви завербували. Тук не е армията и Вие доброволно сте избрали компанията „Сони“. Вие поемате отговорността и като правило след постъпването Ви ние очакваме да бъдете с нас през следващите 20–30 години. Животът ни е даден само веднъж и тези 20–30 години са най-светлият период от житейския Ви път. Не забравяйте – той няма да се повтори. Когато напуснете компанията след 30 години, животът Ви ще е свършил и не искам да съжалявате, че сте прекарали цялото си време тук. Това би било трагедия. Но пак повтарям — това е Ваша отговорност пред самите Вас. Искам да подчертая, че през следващите няколко месеца трябва сами да решите дали ще се чувствувате тук щастливи или нещастни.
Макар и да Ви назначаваме, макар и да правим всичко възможно за Вашето благосъстояние, ние като ръководство и странични хора не можем да Ви направим щастливи — всеки кове сам собственото си щастие.
Но според Акио Морита „идеята за работа през целия живот в една и съща фирма не е японско изобретение”, а е привнесена от американски икономисти с леви убеждения, изпратени да демократизират Япония.
От гледна точка на маркетинга, едно от най-смелите и интересни решения на младия предприемач е да стъпи на чужд пазар /в случай американския/, и то по време, когато Япония не е известна нито с високите си технологии, нито с качеството на продуктите и услугите си.
Освен с генералната истина, че всичко зависи от хората и от начина по-който ги мотивираме да се чувстват, Ви представяме още два цитата, които много добре илюстрират формулата на успех на Сони и нейният създател Акио Морита:
”Мисли глобално, действай локално”
”Всичко, от което имате нужда, е най-добрият продукт в света, най-ефективното производство в света и глобален маркетинг”






Използвана литература:
1. „Произведено в Япония: Акио Морита и Сони”, Шимомура, Рейнголд, Морита;
2. „Акио Морита – новатор в технологиите и мениджмънта”, в-к Computerworld

Коментари

Популярни публикации от този блог

Chinese Settle into French Vineyards. But Château Imperial Rabbit?

By ADAM NOSSITER from NYT World https://nyti.ms/2G3N3Bu via IFTTT

‘The Wedding Guest’ Review: On the Run in India

By BEN KENIGSBERG from NYT Movies https://ift.tt/2Tp4DHy via IFTTT

‘Aladdin’ Trailer: Will Smith Finally Loses the Blue Face

By BRUCE FRETTS from NYT Movies https://ift.tt/2EZmcVl via IFTTT