“Няма скрита съставка или тайна формула за успеха на най-добрите фирми в Япония. Нито една теория, план или държавна политика не могат да направят бизнеса успешен — успехът зависи от самите хора и от всички служители във фирмата. Най-важната задача пред всеки японски ръководител е да създаде отлични, здрави отношения с подчинените си, да осигури семейна и приятелска атмосфера в предприятието, да утвърди чувството, че работниците и ръководителите споделят еднаква съдба – и са заедно и в хубави и в тежки моменти. Най-големият успех е постигнат от тези японски фирми, които са успели да развият това чувство на еднаква съпричастност у всички – било то работници, мениджъри или акционери във фирмата.”
Това е част от речта и записките на Акио Морита, единият от двамата основатели на „Сони”. Той е един от най-великите, мъдри и успешни японски мениджъри, наред с Еиджи Тойота и Сиокито Хонда.
Ето и няколко цитата от неговата книга „Произведено в Япония”, които се отнасят за отношение към и мотивиране на служителите и изобщо хората работещи в даден бизнес:
“Аз винаги намирам време да се срещам всяка година с новоприетите млади специалисти в нашата фирма. В Япония учебната година завършва през март и предприятията и фирмите набират новите си попълнения по време на последния семестър от следването. Така всеки студент знае къде ще постъпи на работа още преди да е завършил и се подготвя за бъдещето си. Младите специалисти постъпват на работа през месец април. Аз винаги ги събирам в управлението на корпорацията „Сони” в Токио. Там провеждаме церемония по приемането и насочването им в различните отдели на фирмата. Когато за пореден път се изправих пред тези 700 млади и ентусиазирани лица тази година аз изнесох традиционната си лекция, както правя ежегодно от 40 години насам и им казах всичко, което според мене има значение за фирмата и за тях самите.
Новопостъпилите за пръв път се сблъскват с точно и конкретно описание на онова, което ги очаква в света на бизнеса и тяхната кариера. При последната среща формулирах мисълта и думите си по следния начин: “Ние не сме Ви завербували. Тук не е армията и Вие доброволно сте избрали компанията „Сони“. Вие поемате отговорността и като правило след постъпването Ви ние очакваме да бъдете с нас през следващите 20–30 години. Животът ни е даден само веднъж и тези 20–30 години са най-светлият период от житейския Ви път. Не забравяйте – той няма да се повтори. Когато напуснете компанията след 30 години, животът Ви ще е свършил и не искам да съжалявате, че сте прекарали цялото си време тук. Това би било трагедия. Но пак повтарям — това е Ваша отговорност пред самите Вас. Искам да подчертая, че през следващите няколко месеца трябва сами да решите дали ще се чувствувате тук щастливи или нещастни.
Макар и да Ви назначаваме, макар и да правим всичко възможно за Вашето благосъстояние, ние като ръководство и странични хора не можем да Ви направим щастливи — всеки кове сам собственото си щастие.”
Но според Акио Морита „идеята за работа през целия живот в една и съща фирма не е японско изобретение”, а е привнесена от американски икономисти с леви убеждения, изпратени да демократизират Япония.
От гледна точка на маркетинга, едно от най-смелите и интересни решения на младия предприемач е да стъпи на чужд пазар /в случай американския/, и то по време, когато Япония не е известна нито с високите си технологии, нито с качеството на продуктите и услугите си.
Освен с генералната истина, че всичко зависи от хората и от начина по-който ги мотивираме да се чувстват, Ви представяме още два цитата, които много добре илюстрират формулата на успех на Сони и нейният създател Акио Морита:
”Мисли глобално, действай локално”
”Всичко, от което имате нужда, е най-добрият продукт в света, най-ефективното производство в света и глобален маркетинг”
Използвана литература:
1. „Произведено в Япония: Акио Морита и Сони”, Шимомура, Рейнголд, Морита;
2. „Акио Морита – новатор в технологиите и мениджмънта”, в-к Computerworld
Коментари
Публикуване на коментар